12 maja nigeryjska uczennica Deborah Emmanuel Yakubu została ukamienowana, pobita na śmierć, a jej ciało spalone w Sokoto w Nigerii przez jej kolegów z klasy z powodu zarzutów o bluźnierstwo. 16 maja protestujący w stanie Borno w Nigerii udali się do komendy policji w Maiduguri , żądając uwolnienia chrześcijanki Naomi Goni, aby mogli ją zabić za rzekome bluźnierstwo w mediach społecznościowych. 20 maja uczestnicy zamieszek w stanie Bauchi w Nigerii podpalili domy i sklepy należące do chrześcijan w oparciu o rzekomo bluźniercze oświadczenia złożone w Internecie przez chrześcijankę Rhoda Jatau.
Podczas gdy brutalne morderstwa i zamieszki w związku z zarzutami o bluźnierstwo zdarzały się sporadycznie w północnej Nigerii od dziesięcioleci, niedawna seria ataków i głośne relacje o morderstwie Deborah Emmanuel są niepokojącym wskaźnikiem tego, co może stać się nową normą w Nigerii. Wzrost przemocy tłumu związanej z oskarżeniami o bluźnierstwo przypomina rzeczywistość w Pakistanie, kraju słynącym z surowego traktowania domniemanych bluźnierców.
W lutym tego roku niepełnosprawny umysłowo mężczyzna, Muhammad Mushtaq, był torturowany i zlinczowany po tym, jak został oskarżony o spalenie stron Koranu w meczecie w Pakistanie. Dziewięćdziesiąt osób zostało zabitych w wyniku przemocy tłumu w Pakistanie od 1947 r. za zarzuty o bluźnierstwo.
Pakistan widzi więcej zabójstw mafii związanych z zarzutami o bluźnierstwo niż jakikolwiek kraj na świecie. Według amerykańskiej Komisji ds. Międzynarodowej Wolności Religijnej dołącza do nich Nigeria jako jeden z najgorszych krajów pod względem takich ataków . Ale podczas gdy USA sankcjonują Pakistan jako jednego z najgorszych gwałcicieli wolności religijnej, na Nigerii w niewytłumaczalny sposób nie ciążą podobne sankcje od grudnia 2021 r.
Światowa lista obserwacyjna Open Doors śledzi najgorsze miejsca na świecie dla chrześcijan, a często także innych mniejszości religijnych. Pakistan został sklasyfikowany na 8. , w dużej mierze ze względu na swoje prawa dotyczące bluźnierstwa i przemoc motłochu, którą wzbudzają przeciwko chrześcijanom, hinduistom i innym. Ale po raz pierwszy w tym roku Nigeria znalazła się na 7 miejscu.
Nigeria widzi więcej chrześcijan zabitych za wiarę niż w jakimkolwiek innym kraju – co najmniej 4650 w 2021 roku i prawie 900 w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku. Nigeryjski rząd często twierdzi, że po prostu nie ma środków na zwalczanie powszechnego terroryzmu, przemocy i porwań. Ale ma mniej usprawiedliwienia, jeśli chodzi o przemoc motłochu popełnianą przeciwko domniemanym bluźniercom.
Nigeria i Pakistan to kraje o największej liczbie ludności, których prawo dopuszcza karę śmierci za bluźnierstwo. Oba kraje dołączają do tak haniebnych gwałcicieli wolności religijnej, jak Iran, Afganistan, Somalia, Arabia Saudyjska i Mauretania.
Te ekstremalne prawa inspirują groteskową przemoc tłumu. Sankcje karne za bluźnierstwo są sprzeczne z prawem międzynarodowym, ale kiedy państwo zezwala na karę śmierci za bluźnierstwo, nie jest niespodzianką, gdy ludzie biorą prawo w swoje ręce. Asia Bibi , pakistańska chrześcijanka skazana na śmierć za bluźnierstwo, zanim ostatecznie została oczyszczona z zarzutów dekadę później, regularnie bała się o swoje życie, a jej obrońca został zamordowany .
Wolność religijna niewiele znaczy, jeśli dana osoba nie ma zdolności dzielenia się i krytykowania religijnych poglądów. Ten podstawowy punkt leży u podstaw nieodłącznego problemu potępiania ataków motłochu przez wielu przywódców, a jednocześnie nadal promuje ściganie bluźnierstwa przez sądy. Prezydent Nigerii Muhammadu Buhari potępił napastników Deborah Emmanuel za działanie niezgodne z prawem, ale powiedział również, że właściwym kanałem jest umożliwienie policyjnych śledztw i ściganie oskarżeń o bluźnierstwo.
Co dzieje się z osobami oskarżonymi o bluźnierstwo?
W Nigerii humanista Mubarak Bala został skazany w kwietniu tego roku na 24 lata więzienia za rzekomo bluźniercze posty w mediach społecznościowych. W Pakistanie Shaftqat Emmanuel został torturowany przez policję w celu fałszywego przyznania się do bluźnierstwa, a on i jego żona, Shagufta Kausar, zostali skazani na karę śmierci na 7 lat, aż do uniewinnienia w czerwcu 2021 roku. Następnie musieli uciekać z kraju. Oskarżenia o bluźnierstwo prowadzą do strasznych skutków, niezależnie od tego, czy są one egzekwowane przez przemoc tłumu, czy przez sądy.
Z „systemami prawnymi”, które tworzą takie niesprawiedliwości, jak te, nadal będzie występować przemoc tłumu. Jedyną skuteczną reakcją na powstrzymanie morderstw i linczów w Nigerii i Pakistanie jest całkowite uchylenie przepisów dotyczących bluźnierstwa i ściganie napastników motłochu w najszerszym zakresie prawa. Te prawa i kultura przemocy, do której zachęcają, naruszają światowe normy praw człowieka.
źródło: Real Clear Religion
Sudan Południowy: śmierć głodowa na porządku dziennym
Aktualizacja prognozy bezpieczeństwa żywnościowego
Zdjęcie: Cate Turton/Department for International Development/ Ten obraz został opublikowany na licencji Creative Commons – Attribution License , zgodnie z licencją Open Government .
3 na 4 gospodarstwa domowe są obecnie w kryzysie a co gorsza mało prawdopodobne, aby otrzymały pomoc żywnościową z powodu ograniczonych funduszy i rosnących kosztów żywności!
Najmłodszy kraj na świecie, Sudan Południowy, stoi w obliczu największego kryzysu głodowego w swojej historii, z 7,2 milionami ludzi , w tym milionami dzieci, na krawędzi skrajnego ubóstwa!
Korzystają z wody po powodzi w której topiły się zwierzęta, której używają do wody higieny co owocuje chorobami takimi jak malaria, czy dur brzuszny.
Justin Forsyth z UNICEF mówi BBC, że że wiele dzieci w tych państwach jest zmuszonych jeść liście i korzenie, choć na świecie wystarczyłoby żywności, by je wykarmić.
„Te sytuacje są wywołane działaniami człowieka. To głównie konflikty i wojny, tak jest w Sudanie Południowym.
Miejsca, w których dzieci umierają są odcięte od dostaw żywności w wyniku walk” – powiedział Justin Forsyth. W ogarniętej walkami Somalii dodatkowym czynnikiem, zwiększającym głód, jest susza.
Według ONZ głoduje tam sto tysięcy ludzi, a liczba niedożywionych sięga prawie pięciu milionów.
Fala niszczyła wszystko na swojej drodze, zmuszając ludzi do ucieczki, zatapiając pola i zabijając zwierzęta gospodarskie. Stojąca woda przez wiele miesięcy uniemożliwiała produkowanie żywności i pogłębiała głód.
Zdjęcie: Cate Turton/Department for International Development/ Ten obraz został opublikowany na licencji Creative Commons – Attribution License , zgodnie z licencją Open Government .
Niestety nie mają dostępu do innej wody – zwrócił uwagę Dyrektor Polskiej Sekcji Papieskiego Stowarzyszenia ‘Pomoc Kościołowi w Potrzebie ks. Waldemar Cisło. Zdaniem duchownego najcenniejszą rzeczą którą możemy ofiarować mieszkańcom Sudanu to modlitwa i wsparcie materialne.
– Wszędzie mamy swoje struktury więc jest nam najłatwiej dotrzeć z pomocą. Pomagamy na miejscu poprzez księży, parafie, zaufanych ludzi tak, że ta pomoc dociera do najbardziej potrzebujących – zapewnił ks. Cisło.
Problemy z dostępem do żywności w Sudanie Południowym trwają odczasu uzyskania niepodległości w 2011 r., ale nigdy wcześnie nie były tak ciężkie. Toczący się od 2013 r. konflikt zbrojny doprowadził do śmierci setek tysięcy osób, a 4 miliony musiały uciekać, porzucając swoje domy i uprawy. Jednak zeszły rok był wyjątkowo dramatyczny, bo przez zmiany klimatu krajspustoszyły niszczycielskie powodzie o niespotykanejwcześniej skali. Szacuje się, że przez żywioł ucierpiał ponad milion osób.
Masowe bezrobocie, przerwane łańcuchy dostaw, problemy z dostępnością żywnościna rynku i wzrost jejcen sprawiły, że dla wielu osób zdobycie czegokolwiek do jedzenia stało się wręcz niemożliwe.
Prawie półtora miliona dzieci w czterech afrykańskich krajach jest zagrożonych głodem. Ludzie walczą o przetrwanie
Ostry głód różni się od niedożywienia (zwanego też umiarkowanym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego), który występuje wtedy, gdy dana osoba nie jest w stanie spożywać wystarczającej ilości jedzenia, by utrzymać normalny tryb życia. Próg takiego niedożywienia przyjmowany m.in. przez WFP to mniej niż 1800 kcal dziennie, jednak może oznaczać także niedobory białka lub niezbędnych witamin i minerałów.
Przypominamy o obywatelach i obywatelkach tego kraju, zwłaszcza tych najmłodszych, apelując o konkretną dla nich pomoc.
Zdjęcie: Cate Turton/Department for International Development/ Ten obraz został opublikowany na licencji Creative Commons – Attribution License , zgodnie z licencją Open Government .
Jak możesz pomóc
Rodziny w Sudanie Południowym desperacko potrzebują jedzenia. Jeśli dzisiaj nie zaczniemy działać, może być za późno.
NUMER KONTA
FUNDACJA “FILEO” KRS 0000705635
Tytuł przelewu: „Głód-Sudan Południowy”
Rachunek do wpłat w walucie zagranicznej
PL 46 1020 2791 0000 7502 0309 5569
Klasyfikacja bezpieczeństwa żywnościowego Sudanu Południowego (kwiecień 2022 – wrzesień 2022)
Klasyfikacja bezpieczeństwa żywnościowego Sudanu Południowego (kwiecień 2022 – wrzesień 2022)
Przewiduje się, że w 2022 r. odsetek ludności Sudanu Południowego stojącego w obliczu zagrożenia głodem (faza IPC 4) lub z gorszymi wynikami osiągnie rekordowy poziom [1]. Spodziewamy się, że 7-8 milionów ludzi w całym kraju doświadczy luk w spożyciu żywności, w tym 2,5-3,0 milionów osób (20-25% populacji), które borykają się z dużymi lub ekstremalnymi lukami w spożyciu żywności zgodnymi z sytuacjami kryzysowymi (faza IPC 4) lub gorszymi. Konflikty i brak bezpieczeństwa na szczeblu niższym niż krajowy, trzy kolejne lata katastrofalnych powodzi oraz wyzwania makroekonomiczne stopniowo ograniczały zdolność gospodarstw domowych do produkcji lub zakupu żywności i radzenia sobie z nawracającymi wstrząsami. W rezultacie nasilenie ostrego braku bezpieczeństwa żywnościowego pogorszyło się w porównaniu z poprzednimi latami.
Zdolność humanitarystów do łagodzenia dotkliwego braku bezpieczeństwa żywnościowego w Sudanie Południowym jest coraz bardziej ograniczana przez ograniczone fundusze od darczyńców oraz rosnące koszty pozyskiwania, transportu i dostarczania artykułów żywnościowych. Z konieczności oczekuje się, że WFP i partnerzy będą traktować priorytetowo dystrybucję pomocy żywnościowej do obszarów najbardziej zagrożonych brakiem żywności, w tym między innymi do ośmiu hrabstw z gospodarstwami domowymi w obecnej katastrofie (faza 5 IPC) . Jednak powoduje to, że 3 na 4 gospodarstwa domowe mają poważny brak bezpieczeństwa żywnościowego, aby zmierzyć się z głodem i ostrym niedożywieniem. Oczekuje się, że zapotrzebowanie na pomoc żywnościową będzie największe w okresie lipiec-wrzesień, który pokrywa się ze szczytem sezonu chudego i najcięższym okresem pory deszczowej.
Obszary o największym znaczeniu to centralne i północne Jonglei, Pibor, centralna Unity, północne jeziora i Warrap. Ponadto istnieje wiele hrabstw, w których niektóre gospodarstwa domowe odczuwają skrajny głód wskazujący na katastrofę (faza IPC 5) lub pomoc żywnościowa prawdopodobnie łagodzi wystąpienie katastrofy (faza IPC 5). Obszary te obejmują: okręgi Fangak, Canal/Pigi, Uror i Ayod w Jonglei; Pibor; hrabstwo Tambura w zachodniej równiku; Północne hrabstwa jezior Cueibet i Rumbek; hrabstwa jedności Leer i Mayendit; i Tonj East County of Warrap.
Ocenia się, że istnieje wiarygodny, alternatywny scenariusz, w którym głód (faza IPC 5) może wystąpić w Sudanie Południowym, zwłaszcza na obszarach o dużej populacji w stanie zagrożenia (faza IPC 4 lub wyższa). Fangak, Canal/Pigi i Pibor pozostają jednymi z obszarów o największych obawach związanych z ryzykiem głodu (faza 5 IPC) , z rosnącą, nową troską o Leer, w oparciu o powagę obecnego braku bezpieczeństwa żywnościowego, bardzo wysoką podatność lokalnej populacji do nowych wstrząsów i prawdopodobnego narażenia na poważne powodzie i/lub wznowienie konfliktu w 2022 r. Aby ratować życie, potrzebne jest finansowanie na większą skalę pomocy żywnościowej, wspieranej przez nieograniczony dostęp pomocy humanitarnej do obszarów dotkniętych konfliktami i powodziami, aby zakończyć ryzyko głodu (faza 5 IPC) w Sudanie Południowym.
Related
Twój komentarz lub modlitwa za prześladowany Kościół Cancel reply